"Industrien kan lære mye av Virtual Reality "

Den raske utviklingen innen området Virtual Reality, VR, kan mange ganger kreve innovative vifteløsninger og ebm-papst har deltatt i flere spennende VR-prosjekter. Et eksempel er en simulator som lar de interesserte prøve å fly på en måte som skal kjennes mer ekte. Simulatoren er utviklet ved Zürich University of Arts, og en vifte fra ebm-papst har en veldig viktig funksjon for at følelsen av flyging skal være den rette. Siden viftehastigheten kan kontrolleres, er det mulig å variere luftstrømmen som har som oppgave å gi simulatoren en følelse av vindmotstand. Den følelsen gir en økt fartsopplevelse og jo sterkere luftstrømmen er, jo sterkere følelse av å fly raskt. Et annet eksempel på et VR-prosjekt hvor ebm-papst er involvert er samarbeidet med det britiske selskapet Austella, som sammen med et søsterselskap utvikler racingspill. Glenn Jarret, som er administrerende direktør i selskapet, mener at et partnerskap som det med ebm-papst kan fungere som et forbilde for mange industribransjer.



Hvordan kom ideen for å utvikle et racingspill hvor en vifte brukes til å simulere vindhastigheten?
«Det er søsterselskapet Tammeka som utviklet VR-spillet" Radial-G, Racing Revolved "og det ble lansert for PlayStation 4 plattformen i 2016. I forbindelse med utviklingen av spillet leide vi en vindtunnel ved Kingston University og brukte den til å simulere og styrke følelsen av fart for spillerne. Journalistene som ble invitert var begeistret, og det vekket ideen om å prøve å utvikle en løsning som ville gi den samme følelsen når du spiller på bærbare enheter».

Hvordan kom ebm-papst inn i utviklingsprosjektet?
«Jeg kjente våre utviklingspartners komponentfirma RS Components og ebm-papst ganske godt fra tidligere prosjekter, og det å inkludere begge selskapene i prosjektet var derfor ganske åpenbart. Det viste seg snart å være en god avgjørelse siden begge partnerne våre jobbet med stor entusiasme mens de hadde det gøy. Det ga en god drivkraft for prosjektet».

Kolliderer ikke VR synet på tradisjonell industriell utvikling?
«Vår rolle hos Austella er å ha rollen som en ren VR-spesialist ved siden av Tammeka Games. Denne rollen er viktig ettersom samarbeidet mellom spillindustrien og andre bransjer ikke alltid fungerer bra. Det er mange industrivirksomheter som ikke har utnyttet mulighetene med VR, og vi ser derfor en stor mulighet for Austella til å «pløye opp ny mark» og lære industrien å dra nytte av VR i forskjellige utviklingsprosjekter. Dette har ført til at vi i dag har oppdrag fra bedrifter innen medisin- og utdanningssektoren. Her har vi også hatt stor glede av erfaringene vi fikk gjennom samarbeidet med ebm-papst».

Hvordan kan ebm-papst dra nytte av samarbeidet med Austella?
«Jeg tror et samarbeid med et lite selskap som oss faktisk kan være en inspirasjonskilde for et så stort selskap som ebm-papst. Store selskaper er ofte store fordi de gjør noe virkelig bra. Men det er ikke alltid nok å være i en ledende markedsposisjon. På et tidspunkt må til og med et stort selskap lære helt nye ting, for eksempel mulighetene til VR. Samtidig er vi langt fra å dra nytte av VR-teknologiens fulle potensiale. Vi i Austella må derfor teste nye ting hele tiden, og hvis ebm-papst og andre selskaper blir smittet av vår nye kunnskap, tror jeg det kan føre til mange spennende prosjekter».

Hvordan ser du på samarbeidet med ebm-papst?
«Vi ble raskt imponert over den strukturerte strategien som ebm-papst la ut for utviklingsarbeidet. ebm-papst sine ingeniører forsto umiddelbart hvilke krav som ble stilt, og de tenkte virkelig på alt, spesielt når det gjelder sikkerhet. Tross alt kommer viften i nærkontakt med spillerne, og vi ønsker ikke at nysgjerrige barn skal få fingrene mellom viftebladene. Sikkerhet er dermed viktig og her bidro ebm-papst med viktig kunnskap og gode innspill. En annen viktig del av prosjektet var å designe et grensesnitt mellom spill og vifteløsning. Spillet trengte å kommunisere med viften slik at konkurransehastigheten ble omgjort til et styresignal for viften. Sammen klarte vi å komme opp med en løsning som har blitt en stor del av spillopplevelsen. Samtidig er det viktig for oss å fortsette og spre kunnskapen om spillfølelsen som Tammekas spill gir. Fortsatt selges det altfor lite VR-briller til forbrukere, og jeg tror det kan endre seg hvis flere får prøve den fantastiske VR-følelsen i spillet Radial-G, Racing Revolved og kjenne vindens hastighet».

Er det noen fremtidige VR-prosjekter som også kan kreve vifteløsninger?
«Ja visst, det er mange muligheter for spennende fremtidige prosjekter. Eksempelvis blir det gjennomført eksperimenter med spillmiljøer med en type kapsel som omgir spillerne og hvor luftstrømmen spiller en avgjørende rolle i å simulere og forbedre spillopplevelsen. Varme og kulde kan også brukes til å forbedre spillopplevelsen ytterligere, og her kan ebm-papst som partner være viktig for oss når vi jobber for å utvide grensene og mulighetene innenfor VR».



Kontakt oss