Vifter for kjøling av LED-hovedlys i biler

Utviklingen innenfor LED-belysning går raskt og anvendelsesområdene florerer, dette i takt med at lysstyrken øker, strømforbruket minker og levetiden blir lengre. Et høyaktuelt anvendelsesområde er i biler. LED-strålekastere har eksistert i noen år nå, og neste steg i utviklingen kan bli intelligente LED-matriser. Det vil si at føreren helt kan fokusere på kjøringen mens lysbildet automatisk tilpasses etter trafikkbildet gjennom en spesiell kamerateknikk. Med sterkere LED-lamper øker kravet på å beskytte sensitiv belysningselektronikk fra overskuddsvarme. Små, kraftfulle, slitesterke og lite energikrevende vifter fra ebm-papst passer på at elektronikken ikke blir for varm.

Dagens LED-lys produserer varme, og i framtidens LED-matriser kan det sitte flere segmenter med et antall LED-lamper i hver matrise. Mange LED-lamper avgir mye varme, og det er et problem som ebm-papst hjelper LED-industrien å finne en løsning på gjennom små og veldig robuste vifter. Varmen må håndteres og ledes bort på et effektivt vis slik at ikke livslengde og lysmengde skal bli lidende.

Det er den lille chipen som finnes i LED-lamper som er følsom for varme, og det våre små vifter gjør er å styre luftstrømmen veldig nøyaktig slik at elektronikken kjøles ned og beskyttes. Viftene er konstruert for å greie de tøffe kravene som det innebærer å inngå som komponent i et sluttet strålekastehus. Den robuste konstruksjonen av viftene gjør at de i mange år kan stå imot vibrasjoner, støt, ekstrem utendørs varme og streng vinterkulde (-40 til +120 °C). Viftene er spesialutviklet for LED-belysning i biler og avgir ingen kjemikalier som påvirker lysstyrken.

Arbeidet med å ta fram de små LED-viftene har skjedd gjennom et nært samarbeid mellom ebm-papst, belysnings- og bilindustrien. Det er den veldig tette integrasjonen av optikk, elektronikk og kjøling i en LED-strålekaster - som også kan være tilpasset en bestemt bilmodell - som krever en nær dialog mellom mange ulike spesialister under hele idé-, design- og produksjonsprosessen. Resultatet er LED-hovedlys med høy lysstyrke, lang levetid og veldig lavt strømforbruk.