ebm-papst vifter i stille ladestasjoner for elbiler

Foto: EBG compleo GmbH
Det mange kanskje ikke vet i dag er at det var en tid da man så den elektriske motoren som et bedre alternativ enn bensinmotoren. Det var på 1800-tallet da de første bilene hadde elektriske motorer. I 1886 presenterte imidlertid Carl Benz, en av grunnleggerne av Mercedes-Benz, en forbrenningsmotor som snart førte til at den elektriske bilen falt i glemmeboken. Dagens situasjon er annerledes, og i de neste årene forventes det at elektriske biler vil ha et raskere oppsving. Elektriske biler må lades opp med jevne mellomrom, og en stor fordel, selvfølgelig, er hvis ladetiden kan være så kort som mulig.

Et selskap som har jobbet hardt for å utvikle høyeffektive ladestasjoner er EBG Compleo GmbH i den tyske byen Lünen. Selskapet lanserte sin første ladestasjon i 2009 og i dag er det mer enn 6000 av EBG Compleo stasjoner utplassert på forskjellige steder rundt om i Europa. Selskapet, en del av EBG Group, har utviklet seg til å ha en ledende posisjon innen feltet. Konsernet ble grunnlagt i 1948 og har utvikling og produksjon av utstyr for el-distribusjon som hovedvirksomhet. EBG Compleo ble dannet spesielt for langsiktige investeringer i ladestasjoner, og i kundemassen finnes bl.a. boliglag, private bedrifter, kommuner, og bilutleieselskap.
Et hinder for en rask økning i antall elbiler har tidligere vært begrenset tilgjengelighet av ladestasjoner, men også lange ladetider. For eiere av elektriske biler som ikke har en ladestasjon nær nok til hjemme eller på jobb, har det ofte vært nødvendig å lade via vanlig stikkontakt. Da disse kan bare levere noen kilowatt, kan det ta en halv dag før batteriene er ladet. "Med CITO DC som er vår nyeste generasjon av ladestasjoner, er det mulig å lade opp et utladet batteri på ca. 30 minutter. I praksis ladder nok de fleste bare så mye som de trenger for en bestemt tur, og da kan det være tilstrekkelig å lade bare fem til ti minutter, "sier Kai Schönenberg som er ansvarlig for salg teamledere på EBG Compleo.

"ebm-papst vifter er kompakte, pålitelige og svært stille," sier Kai Schönenberg.

Alle som ser en av EBG Compleo ladestasjoner kan sikkert lurer på hvordan de kan gi så mye ladekapasitet selv om de er små, trange og kompakte. Hemmeligheten er at selskapet har skilt aggregatet fra ladestasjonen. Et fordelingsskap med kraftenhet plasseres i stedet på avstand fra ladestasjonen. Det gjør dem i stand til å ha et design og et format som gjør at de pent passer inn i omgivelsene. «Hvis alt var integrert i ladestasjoner ville de bli veldig store og klumpete. Når flere biler lades samtidig genereres det mye varme i fordelingsskapet, og denne varme må fjernes på en effektiv måte slik at det ikke skal bli et problem med overoppheting. Bileierne må kunne stole på at teknologien fungerer, og vi har utviklet en teknologi med luft ventilering for å fjerne varmen,» forklarer Kai Schönenberg.

En av utfordringene for selskapet da de ville utvikle kjøleløsningen var å gjøre den så kompakt som mulig. Det var også grunnen til at de valgte to av ebm-papst EC vifter. «Viftene er ikke bare kompakte og pålitelig. De er også svært stille. Det er svært viktig fordi flere og flere ladestasjoner som ligger i boligstrøk. Takket være viftene er CITO DC betydelig stillere enn det som er beskrevet i forskrifter om støynivåer. En viktig fordel er også de muligheter ebm-Papst vifter gir til regulering, noe som betyr at de bare trenger å være i drift når varmen i fordelingsskapet når et visst nivå,» sier Kai Schönenberg. Han avslutter med å si at suksessen med sin ladestasjon CITO DC er så stor at det er vanskelig å produsere nye stasjoner i samme takt som etterspørselen øker fra mange ulike kundegrupper.